Uit het laatste jaarverslag van onze politiezone (2022) blijkt nogmaals dat de zwakke weggebruikers de grootste slachtoffers zijn van verkeersongevallen met lichamelijk letsel als je het aantal kilometers in rekening brengt:
Verkeersongevallen met lichamelijk letsel
Weggebruiker | Doden | Zwaar gewond | Licht Gewond | Totaal |
Auto | 1 | 5 | 85 | 91 |
Fiets | 4 | 52 | 56 | |
Voetganger | 1 | 26 | 27 | |
Bromfiets | 21 | 21 | ||
Motorfiets | 1 | 13 | 14 | |
Lichte vrachtwagen | 1 | 1 | 5 | 7 |
Step | 6 | 6 | ||
vrachtwagen | 1 | 1 |
Het is dus overduidelijk dat de veiligheid van de zwakke weggebruiker bij elke beslissing ivm infrastructuur of mobiliteit centraal moet staan. Voor ons is het STOP principe dan ook een breekpunt in het toekomstig mobiliteitsbeleid, waarbij de prioriteit eerst naar Stappen, dan Trappen (fiets), vervolgens Openbaar vervoer en dan pas naar Personenwagens gaat.
Spreid het nieuws ...