Uit het laatste jaarverslag van onze politiezone (2022) blijkt nogmaals dat de zwakke weggebruikers de grootste slachtoffers zijn van verkeersongevallen met lichamelijk letsel als je het aantal kilometers in rekening brengt:
Verkeersongevallen met lichamelijk letsel
Weggebruiker | Doden | Zwaar gewond | Licht Gewond | Totaal |
Auto | 1 | 5 | 85 | 91 |
Fiets | 4 | 52 | 56 | |
Voetganger | 1 | 26 | 27 | |
Bromfiets | 21 | 21 | ||
Motorfiets | 1 | 13 | 14 | |
Lichte vrachtwagen | 1 | 1 | 5 | 7 |
Step | 6 | 6 | ||
vrachtwagen | 1 | 1 |
Het is dus overduidelijk dat de veiligheid van de zwakke weggebruiker bij elke beslissing ivm infrastructuur of mobiliteit centraal moet staan. Voor ons is het STOP principe dan ook een breekpunt in het toekomstig mobiliteitsbeleid, waarbij de prioriteit eerst naar Stappen, dan Trappen (fiets), vervolgens Openbaar vervoer en dan pas naar Personenwagens gaat.
Vooral in de schoolomgevingen is er nog veel werk aan de winkel. Denk maar aan de Brusselse Steenweg bij Sint Victor. Onze jongeren riskeren daar elke morgen hun leven als ze niet met de wagen voor de deur worden afgezet. Alle beloftes van Minister Ben Weyts ten spijt!